“Tegenwoordig is het nodig je te presenteren en te onderscheiden”

Marketing en PR volgens Jan Knikker (partner MVRDV)

15 november 2016

“Hoe doe je de branding van een bureau dat internationaal opereert, zonder de marketingbudgetten van bedrijven als Nike en Coca-Cola?” Met die vraag houdt Jan Knikker zich dagelijks bezig als partner bij MVRDV. “Ons budget besteden we aan medewerkers, niet aan paginagrote advertenties. We zijn daarin niet anders dan kleinere bureaus: het gaat erom dat je op slimme en creatieve wijze zorgt voor gratis publiciteit. Een goed en helder verhaal helpt daarbij.”
Direct inschrijven

 

Klein begonnen
Jan en zijn team begonnen klein. “We hadden een nieuwe website gelanceerd, maar merkten dat die niet werd bezocht. We hadden geen budget, dus kozen we in het begin ervoor volledig in te zetten op social media. Dat werkte: daar zijn wereldwijd veel journalisten te vinden die ons gingen volgen en zo ons werk op onze site vonden. De tijd die we investeren, betaalt zich terug.” Marketing en PR hoeft niet veel geld te kosten, legt Knikker uit. “Met de nieuwsbrief van de RVO blijven we op de hoogte van internationale handelsmissies. Zo ga je als bureau voor een relatief geringe prijs mee met een delegatie en breid je meteen je netwerk uit.”

Een soort notaris
Wie nu denkt: “Dit werkt voor een groot bureau als MVRDV maar een kleiner architectenbureau heeft dat niet nodig,” heeft het mis volgens Knikker. “De crisis heeft ons geleerd dat werk ons niet meer komt aanwaaien. Architecten staan midden in de maatschappij. Hadden we vroeger misschien nog een soort beroep zoals een notaris, met een vanzelfsprekende stroom van opdrachten, tegenwoordig is het nodig je te presenteren en te onderscheiden.” Knikker noemt het bureau van Peter Zumthor als beste voorbeeld hiervan: “Dat is een piepklein bureau, maar hij heeft wel een Pritzker Prize gewonnen. Het bureau heeft een goede reputatie, massa’s fans en veel publiciteit.”

Helder verhaal
Wil je je als bureau onderscheiden, dan is het hebben van een goed verhaal belangrijk, vindt Knikker. “BIG doet dat bijvoorbeeld heel goed met ‘sustainable hedonism’. Daarmee is meteen duidelijk waar het bureau voor staat. Ik wil ook zo’n helder verhaal voor MVRDV,” lacht hij. “Maar dat is lastiger, want wij willen niet kiezen en een breed portfolio houden. Een motto van twee woorden lukt ons dan niet, we hebben er al gauw veertig nodig.” Heeft Knikker nog een advies voor andere architectenbureaus bij het vertellen van hun verhaal? “Zorg dat je marketing je passie volgt. Haak aan op waar jij gelukkig van wordt, wat jij graag wil maken. Laat niet alleen zien wat je maakt, maar vertel ook over de filosofie erachter.”

9 januari 2017: Masterclass Storytelling
Wil je werken aan het verhaal van jouw bureau? Meld je dan aan voor de Masterclass Storytelling. In drie sessies bepaal je wat je wilt vertellen, hoe je dat op een goede manier overbrengt en hoe je daarmee anderen overtuigt.

Algemeen: Laatste BNA nieuws

Nieuws / 21 aug, 2018

De nieuwste ontwikkelingen van robotica in architectuur

De opkomst van robotica in de creatieve en bouwsector leidt tot een indrukwekkende revolutie. Robotica verandert niet alleen hoe de dingen worden ontworpen en gemaakt. Het transformeert ook de kennisculturen, politiek en economie die de

De nieuwste ontwikkelingen van robotica in architectuur

Nieuws / 07 aug, 2018

Onderzoek BNA International: Kansen en knelpunten

Internationaal werkende Nederlandse architecten kiezen een duidelijk profiel voor de internationale markt. Dat blijkt uit onderzoek onder architectenbureaus die deelnemen aan het programma BNA International. Hun buitenlands succes is gebaseerd op duurzame ontwikkeling, een integrale

Onderzoek BNA International: Kansen en knelpunten

Nieuws / 03 jul, 2018

Vergelijk jezelf met andere architectenbureaus

BNA bureaus kunnen opnieuw meedoen aan de BNA Benchmark Jaarcijfers 2017. Welke omzet, kosten en resultaten werden er behaald in 2017? In hoeverre komt het herstel van de markt terug in de jaarcijfers? Hoe groot

Vergelijk jezelf met andere architectenbureaus

Nieuws / 20 jun, 2018

Open for business

Op dinsdag 19 juni jl. promoveerde Marina Bos-de Vos cum laude aan de TU Delft op haar proefschrift ‘Open for business’ over hoe architectenbureaus waarde toe-eigenen in projecten. De promotie is onderdeel van het FuturA onderzoek, een samenwerking van de TU Delft,

Open for business

Inloggen op BNA

(Sluiten)