Programma

Data: 4 oktober, 1 november, 22 november, 13 december en 10 januari.
Tijd: 13.00- 19.00 uur

DAGDEEL 1 | DE ONDERNEMENDE ARCHITECT 

  • Waardepropositie
  • Onderscheidend vermogen
  • (Voorkeurs)rolidentiteit
  • Elevator pitch
  • Ondernemersvaardigheden
  • FuturA Toolkit * deel 1

Programma dag 1
Op dag 1 lopen we de gehele Toolkit* kort door op alle onderdelen, dan weet je wat je te wachten staat. We zoemen dieper in op deel 1 (zie onder). We starten met het helder krijgen van je doel/ ambitie, dat wat je te bieden hebt, jouw expertise en de risico’s. Je bepaalt met het helder krijgen van deze stappen ook de rol die je graag wilt vervullen.

Het invullen van de Toolkit* (zie onderaan pagina voor meer uitleg) is de rode draad in de Business Bootcamp. Je krijgt hiervoor tijd tijdens de bijeenkomsten, maar zult er thuis ook mee aan de slag gaan.
De Toolkit is op verschillende manieren aan te vliegen: vanuit een concreet project dat je graag wilt realiseren als start van je onderneming, of vanuit je overkoepelende ambitie om een bepaald segment/ portfolio aan te boren.
Stel dat je helemaal van scratch af aan een eigen architectenbureau wilt starten, dan zie je dat als een ambitie die zich erg goed leent voor het spel.

De toolkit wordt de gehele bootcamp aangevuld met basiskennis van ondernemen.

Toolkit deel 1 |Rolidentiteit

  • Doelen/ ambities (professionele en financiële doelen die je als bureau nastreeft)
  • Aanbieding (de aanbieding die je als bureau doet in het project)
  • Professionele Expertise (de expertise waarover je als bureau beschikt en die je wilt inbrengen in een project)
  • Risico’s (de professionele en financiële risico’s die je als bureau wel of niet wilt nemen om je doelen te realiseren)

Docent: Ernestien Idenburg & Marina Bos-de Vos
Spreker: Josine van Gulik, partner-bestuurder INBO

DAGDEEL 2 | HET BUREAU 

  • FuturA Toolkit * deel 2
  • Basiskennis financiën
  • Verdienmodellen

Programma dag 2
Op dag 2 lopen we de gehele Toolkit door op alle onderdelen (de uitwerking van deel 1). We zoemen dieper in op deel 2 (zie onder). Verder gaan we dieper in op financiële planning van het bureau, krijg je basiskennis financiën mee en analyseren we de markt & doelgroep om je heen.

Toolkit deel 2: Ondersteunend aan eerste deel, geven invulling aan rolidentiteit

  • Werkzaamheden & verantwoordelijkheden (de werkzaamheden die je uitvoert en verantwoordelijkheden die je draagt in het project)
  • Eigen en andere middelen & partners (de middelen en partners die nodig zijn om je werkzaamheden in het project op een goede manier tot uitvoering te brengen)
  • Samenwerking & afspraken (de formele en informele afspraken die je met je partners maakt om te zorgen dat de beoogde doelen behaald kunnen worden)
  • Verdienmodel (de manier waarop je je kosten dekt en inkomsten genereert)

Docent: Ernestien Idenburg & Marina Bos-de Vos
Spreker: Hanneke Hollander, Head Business Development & Public Relations Mecanoo

DAGDEEL 3 | MARKETING & COMMUNICATIE 

  • Marktanalyse & doelgroep: waar liggen de kansen voor jouw bureau?
  • Acquisitie: Hoe krijg je opdrachten?
  • Onderhandelingstechnieken en Commerciële gespreksvoering
  • Marketing & Communicatie & Sociale media: wat werkt voor jouw bureau?
  • (corporate) Storytelling (mini-workshop)
  • Identiteit en Imago: marketing en PR om je bureau in de markt te zetten

Programma dag 3
Op dag 1 en 2 heb je de basis gelegd voor een nieuw project, dat kan een nieuwe portefeuille zijn, een nieuwe markt die je wilt bestormen, een nieuw product dat je wilt ontwikkelen of misschien heb je je eigen bureau al in de stijgers gezet. Op dag 3 ga je nadenken over hoe je dat gaat vermarkten en communiceren, want zonder marketing & communicatie bestaat jouw project, nieuwe product of bureau nog niet. Hoe schreeuw je van de daken dat je bestaat, of dat je expert bent in een bepaald soort opdrachten? Vandaag de do’s & don’ts van experts en ervaringsdeskundigen. Maar ook een workshop storytelling:  hoe breng je jouw verhaal/ boodschap op heldere en inspirerende wijze over? Wat is daarin belangrijk? Deze ervaring neem je mee naar dag 4, waarin je voor het eerste keer jouw ‘project’ pitcht aan coaches.

Docent: Ernestien Idenburg
Trainer: Remi van der Elzen (storytelling)
Spreker: Ries Meertens, voormalig bureaumanager/partner Kraaijvanger

DAGDEEL 4 | BEDRIJFSVOERING 

  • Offerte en honorarium: verantwoordelijkheid en risico management tot contractvorming
  • Bedrijfsvoering vanaf opdracht: bewaken van proces en kosten
  • Team/tijd planning en administratie

Programma dag 4
Op dag 4 krijg je alle kennis & inzicht om jouw bureau goed te managen. We besteden aandacht aan projectmanagement en bedrijfsvoering, van offreren tot aan het uitvoeren van de opdracht.
Ook heb je deze dag de kans om jouw project/ businessplan te pitchen aan verschillende coaches zodat je de laatste bijeenkomst goed beslagen ten ijs komt.

Docent: Thijs Meijer, Marina Bos-De Vos
Spreker: Robert Weijers, bureaumanager bij Benthem Crouwel

Dagdeel 5 Dragons’ Den

  • Pitches van deelnemers van de Bootcamp + uitreiking winnaar Business Bootcamp 2018
  • Juryleden: experts uit eerdere bijeenkomsten aangevuld met opdrachtgevers/ directeuren vastgoed etc.

Direct inschrijven

 


* Meer over de Futura Toolkit
De FuturA toolkit is een (spel)methodiek die op verschillende manieren gebruikt kan worden om binnen architectenbureaus (samen) na te denken over waar je met een project(plan) heen wil en welke verdienmodellen en manieren van samenwerken daar het beste bij passen. Per rolidentiteit (initiator/ ontwikkelaar/ specialist/ integrator) worden de meest cruciale uitdagingen en kansen voor de bedrijfsvoering van architectenbureaus en de samenwerking in de keten weergegeven. Dit helpt om bewust je rol in een project zelf scherp te krijgen, snel in te zien welke waarden je toevoegt en hoe je die als bureau toe-eigent.

Naar een gezond businessplan
Overall
helpt deze methodiek om heel goed vooraf in te schatten of een project kans van slagen heeft, en als dat niet zo is je dan ook precies weet waaraan dat ligt (en hoe aan te passen). Daarnaast kan de methodiek architecten heel goed helpen om hun ambities helder te krijgen: veel architecten willen in een bepaald marktsegment werken. Door de FuturA Toolkit kun je daar waar je echte ambities liggen versnellen. Je kunt jouw ‘wens-plan’ om je ambities te verwezenlijken met de Toolkit uitwerken tot een haalbaar (business)plan, met een gezonde balans tussen professionele en zakelijke doelen.

Vanuit een duidelijke bureau- en projectstrategie
De Toolkit is onder andere gebaseerd op het meer bekende Business Model Canvas. De essentie van het spelbord is de interactie tussen drie verschillende waarden: gebruikswaarde, professionele waarde en financiële waarde.
Deze Toolkit is tot stand gekomen vanuit het wetenschappelijk onderzoeksproject FuturA, een samenwerking tussen TU Delft, Radboud Universiteit Nijmegen en BNA.

Zie ook hier een filmpje met meer uitleg. En het gratis te downloaden boek + spel.

 

 

In the spotlight

Circulair Ontwerpen & Bouwen

Circulair ontwerpen en bouwen is belangrijk in een economie en maatschappij die meer en meer streeft naar volledige duurzaamheid en zero-waste. In het Rijksbrede programma Nederland Circulair in 2050 dat het kabinet in september 2016 […]

Circulair Ontwerpen & Bouwen

Gerbrand Borgdorff oud-deelnemer van de Business Bootcamp

“Ik vind haar heel goed!” Nieuwsgierig gemaakt door Hanneke Hollander (gastdocent Business Bootcamp en Head Business Development bij Mecanoo) schreef Gerbrand Borgdorff zich vorig jaar in voor de Business Bootcamp. Gerbrand: “Ik had de behoefte […]

Gerbrand Borgdorff oud-deelnemer van de Business Bootcamp

Biobased Ontwerpen & Bouwen

Bij de training Biobased bouwen gaat het om het leren kennen van verschillende soorten materialen en de toepassingsgebieden daarvan.

Biobased Ontwerpen & Bouwen

Lees ook: De architect als drijvende kracht

Docent Iwan de Vries: ‘Tijdens de cursus zagen we steeds meer architecten die zelf de rol van de projectontwikkelaar overnamen.’

Lees ook: De architect als drijvende kracht

Groen in architectuur

Wie bij het ontwerpen van gebouwen de gebruiker centraal stelt kan niet om het aspect ‘beplanting” heen. Hoe zijn de voordelen van binnengroen onderbouwd en wat is er nodig om beplanting structureel en succesvol mee te nemen in een ontwerp.

Groen in architectuur

“Als leider ben je nooit uitgeleerd”

“Als architect heb je een natuurlijke leiderschapsrol in projecten.” Aan het woord is Janneke Bierman, directeur van Bierman Henket architecten.

“Als leider ben je nooit uitgeleerd”

Storytelling

Met behulp van een verhaal de ander overtuigen & beïnvloeden. Geef het architectenbureau een menselijk gezicht en een grotere herkenning!

Storytelling

Inloggen op BNA

(Sluiten)