Studielocaties

De gemeenten was gevraagd een stuk stad van 1×1 km aan te wijzen waar in de toekomst grote veranderingen op stapel staan. Belangrijke randvoorwaarden voor de ontwerplocaties waren:

  • wens tot transformatie in de context van mogelijke systeem/netwerkinnovaties en -transities;
  • politiek-bestuurlijke en ambtelijke bereidheid mee te werken;
  • aansluiting tussen lokale en nationale opgaven;
  • afmeting van de locatie groot genoeg om impact te kunnen genereren

Hierbij was de centrale vraag: Hoe kunnen we het transformatiegebied op integrale wijze ontwerpen en ontwikkelen tot een aantrekkelijk en toekomstbestendig stedelijk milieu?

  • waarbij (potentiële) systeem- en netwerkinnovaties bijdragen aan nieuwe oplossingen voor urgente
    opgaven,
  • waarbij rekening wordt gehouden met sociale, culturele, demografische, economische en ecologische dimensies en aspecten,
  • en waarbij visie en ontwerp robuust en adaptief zijn m.b.t. een toekomst waarin diverse systeem- en netwerktransities in hypothetische zin hebben plaatsgevonden.

Landschap als basis voor een intensieve en gezonde stad

Speerpunten: intensieve en inclusieve gebruikswaarde en nieuwe mobiliteitssystemen

Utrecht groeit, de binnenstad wordt steeds intensiever ingevuld, en de druk op de schaarse open gebieden neemt toe. De Stadsrand Oost heeft de potentie om vanuit de groene basis uit te groeien van een monofunctioneel naar een intensief gebruikt en sociaal inclusief gebied, dat voldoet aan de voorwaarden van gezonde verstedelijking. De Stadsrand Oost kan ruimte bieden aan stedelijke functies, en zo ook lucht bieden aan de verdichtende stad.

Daarnaast wordt er gezocht naar nieuwe mobiliteitssystemen, die licht en aanpasbaar zijn, om het gefragmenteerde gebied beter te ontsluiten en te verbinden met stad en regio. De huidige infrastructuur van auto, trein en de nieuw te openen Uithoflijn zijn net zo goed obstakels als verbindingen. Hoe ziet dat er in de verre toekomst uit, is lightrail dan de oplossing of wordt het systeem flexibeler en minder radiaal georiënteerd? En welke rol kan de Waterlinieweg in deze ontwikkeling spelen?

https://www.youtube.com/watch?v=gKQkMhkZc_A