Jonge bureaus: van start-up naar scale-up

Kom op 29 maart naar één van de vijf Futura Masterclasses op de TU Delft

13 maart 2018

De creatieve industrie floreert, start-ups schieten overal de grond uit en tal van incubators en accelerators proberen de meest innovatieve ideeën tot een succes te maken. Ook de bouwsector groeit, waarvan ook startende architectenbureaus kunnen profiteren. De crisis heeft er echter wel voor gezorgd dat projecten schaarser zijn dan voorheen waardoor startende architecten genoodzaakt zijn om met een commerciëlere houding de markt tegemoet te treden. Feit is dat bij veel jonge architectenbureaus nog nauwelijks bekend is hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan.

Business model
Met mijn afstudeeronderzoek aan de TU Delft heb ik onderzocht wat het business model van een startend architectenbureau in Nederland kenmerkt. Maar wat is precies een business model? Simpel gezegd geeft een business model antwoord op vier vragen:

  • Wat bied ik de klant aan (mijn waardepropositie)?
  • Wie is mijn klant? (Op wie wil ik me richten?)
  • Welke middelen heb ik nodig om mijn waardepropositie te realiseren?
  • En hoe genereer ik inkomsten met mijn aanbod?

Je marktpositie bepalen
Onder de zes ondervraagde jonge bureaus kwam naar voren dat startende architecten vaak sterk gefocust zijn op de eerste twee vragen namelijk het definiëren van hun eigen marktpositie met een daarbij passend klantenprofiel.  Maar ook dat de verandering vaak start bij de klant. In de startup-fase wordt het business model vooral bepaald door wat de klant vraagt en minder vanuit de gewenste waarde propositie van de architect zelf. Één van de ondervraagde bureaus merkte het volgende op na een moeilijke startup-fase waarin projecten verkrijgen moeilijk bleek: “We zijn op een gegeven moment heel commercieel gaan ontwerpen namelijk wat we goed bij de klant vonden passen en minder vanuit onszelf”.

Geld genererende projecten
Ook ervaren startende bureaus vaak een mismatch binnen hun business model. Het bureau heeft bepaalde visie en missie, maar genereert het grootste deel van de inkomsten met projecten die daar niet precies bij passen: “Die geld genererende projecten hebben we nodig om door te gaan, die zijn niet om vakinhoudelijk daar te komen waar we graag willen komen.”

Van start-up naar scale-up
Met tijd, ervaring en het opbouwen van een professioneel netwerk vindt er bij jonge bureaus regelmatig een transitie plaats binnen het business model. De focus komt meer te liggen bij het optimaliseren van interne processen en de aandacht verschuift naar de waarde propositie, die past bij het bureau. Dit typeert de transitie van een startend bureau naar een scale-up, met een duidelijke eigen identiteit.

Bewust bouwen aan je businessmodel
Het advies aan startende bureaus is daarom bewust een business model op te stellen. Dit verbetert doelgerichtheid en effectiviteit, wat belangrijke factoren zijn in de startup-fase. Kortom, om een creatief nieuw idee werkelijkheid te laten worden, is meer nodig dan alleen een goed idee. Een business model draagt bij aan het strategisch verwezenlijken hiervan en helpt het bureau onderscheidend te worden binnen de huidige markt.

Door Esther Brejaart. Deze blog is gebaseerd op mijn onderzoek naar jonge architectenbureaus in Nederland als student Bouwkunde op de TU Delft.

Kom naar ‘Design your business, design your future’ op 29 maart in Delft
Wil je meer weten over haalbare verdien- en organisatiemodellen in de architectuur? Ben je benieuwd naar het FuturA model, waar je je bureaustrategie als creatieve professional kan (her)ontwerpen? Kom dan naar een masterclass tijdens de FuturA praktijkmiddag ‘Design your business, design your future’ op donderdag 29 maart 2018 op de Faculteit Bouwkunde op de TU Delft.

Next Step Award
De BNA en SYNCHROON hebben de handen ineen geslagen met een programma speciaal voor jong ondernemend ontwerptalent: Next Step Program – een programma dat talent helpt bij hun next step in de praktijk. Voor de 2 editie dingen 50 jonge architecten mee naar de Next Step Award : 10k en een bouwopdracht van Synchroon. Zomer 2018 maken we de winnaar bekend.

Algemeen: Laatste BNA nieuws

vr 18 jan 2019

SamCity Hoorn

  • Type: excursie
  • Locatie: Sam City, Westfriese Parkweg 4, Hoorn
  • Organisatie: Lokaal Netwerk Noord-Holland
  • Onderwerp: BNA Netwerken
SamCity Hoorn

Nieuws / 19 nov, 2018

Aantal deelnemers beroepservaringperiode stijgt fors

Uit het onderzoek Jonge ontwerpers en beroepservaring 2015-2017 blijkt dat het aantal deelnemers aan de beroepservaringperiode (bep) in 2017 zo’n vijf maal hoger is dan in 2015. Het aandeel ontwerpers dat, na het doorlopen van de

Aantal deelnemers beroepservaringperiode stijgt fors

Nieuws / 13 nov, 2018

Werkgeversbijeenkomst over cao inzet van de BNA

De huidige cao loopt tot en met 28 februari 2019. Begin 2019 starten daarom de onderhandelingen over een nieuwe cao. De BNA wil de nieuwe cao zo vormgeven dat deze bureaus faciliteert en zij goed kunnen

Werkgeversbijeenkomst over cao inzet van de BNA

Nieuws / 29 okt, 2018

Doe mee aan de BNA Conjunctuurmeting najaar 2018!

Het gaat weer beter in de branche. We hebben weer wat kleur op de wangen. Voor bureaus is het goed te weten wat de verwachtingen zijn voor komend jaar. De BNA nodigt alle leden uit om deel te

Doe mee aan de BNA Conjunctuurmeting najaar 2018!

Nieuws / 17 okt, 2018

Nieuwe medewerker? Meld deze op tijd aan bij het pensioenfonds

Het aantal nieuwe medewerkers bij bureaus groeit de afgelopen jaren. Medewerkers van architectenbureaus bouwen pensioen op bij Pensioenfonds voor de Architectenbureaus. Sinds 1 januari 2018 leveren bureaus gegevens voor je pensioenadministratie aan via het Selfservice Werkgevers

Nieuwe medewerker? Meld deze op tijd aan bij het pensioenfonds

Inloggen op BNA

(Sluiten)