Over deze studie

Compentiegericht onderwijs in een leegstaand kantoor

Sinds 1 juli 2010 is het competentiegericht onderwijs (CGO) de verplichte onderwijsvorm op alle MBO’s. In deze studie zijn de kenmerken van competentiegericht onderwijs (CGO) onderzocht, om meer inzicht te krijgen in de ruimtelijke eisen voor een schoolgebouw voor deze vorm van onderwijs. De projectgroepleden consulteerden diverse deskundigen uit de onderwijswereld.

Resultaat was de beknopte brochure ‘Kunt u voor mij een school bouwen voor competentiegericht leren…’ (helaas niet meer verkrijgbaar). Architecten kunnen deze onderwijskundige verkenning gebruiken als inspiratiebron en als steun om opdrachtgevers de juiste vragen te stellen. De inzichten uit de verkenning zijn behandeld op een drukbezocht symposium.

Hierna hebben architectenbureaus in twee ronden ruimtelijke plannen voor CGO ontwikkeld. De eerste ronde betrof een systematisch vooronderzoek, de tweede ronde een toepassing daarvan op een bestaand kantoorgebouw: De Vogelstruys in Amsterdam Zuidoost. Een reden voor deze keus is dat er veel kantoorgebouwen leegstaan. Zowel vastgoedbeheerders als gemeenten zoeken naar herbestemmingsmogelijkheden voor deze panden. De ligging van kantoorgebouwen biedt een excellente omgeving voor het praktijkgerichte leren dat competentiegericht onderwijs kenmerkt.

Negen architectenbureaus hebben meegewerkt aan de ontwerpstudie voor De Vogelstruys. In het afsluitende artikel ‘Leren in een bedrijvenpark. Competentiegericht onderwijs ruimtelijk vertaald door architecten’ zijn hun slimme, verrassende en praktische oplossingen gebundeld.

Ja! Ik sluit mij aan bij de BNA omdat ik ...

  • Gebruik wil maken van gratis modelcontracten, online kennisbank en juridisch advies
  • Mezelf wil ontwikkelen en/of mijn bureau om te kunnen onderscheiden en het collectief voordeel te benutten
  • Mijn kennis en netwerk wil vergroten en gebruik wil maken van de belangenbehartiging voor de architectenbranche