Bouwregelgeving

Goed werkbare planprocessen, bouwregelgeving met ontwerpvrijheid

De BNA zet in op heldere, eenduidige en toepasbare bouwregelgeving die landelijk uniform is, de ontwerpvrijheid niet belemmert en zo min mogelijk administratieve lasten voor architecten oplevert. De bouwsector moet van de overheid gaan instaan voor de kwaliteit van de bouwwerken die zij levert. De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen betekent voor architecten potentieel meer verantwoordelijkheid en (soms) aansprakelijkheid. Over de veiligheidsladder, het bouwbesluit en de omgevingswet is de BNA in gesprek met opdrachtgevers en de overheid.

De bouwsector moet van de overheid klip en klaar gaan instaan voor de kwaliteit van de bouwwerken die zij levert. De Tweede Kamer heeft hiervoor in het voorjaar van 2017 de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen aangenomen. Voor architecten betekent de aanstaande stelselwijziging potentieel meer verantwoordelijkheid en (soms) aansprakelijkheid. Architecten kunnen voor bouwwerken die zij niet zelf hebben ontworpen de rol van kwaliteitsborger op zich nemen. Hiervoor moeten zij dan gebruik maken van een gecertificeerd instrument voor kwaliteitsborging.

Met de invoering van de Omgevingswet probeert de overheid de gefragmenteerde vergunningverlening op het gebied van de ruimtelijke kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu te vereenvoudigen. Enerzijds wordt de hoeveelheid wetten en regels sterk verminderd, anderzijds geeft de landelijke overheid medeoverheden zoals gemeenten meer instrumenten in handen om lokaal maatwerk te leveren. Helaas betekent dit voor architecten dat er op het gebied van energieprestatie en milieuprestatie van gebouwen straks geen landelijk uniforme regels meer gelden. Ondanks een stevige lobby van de BNA vonden minister en Tweede Kamer de vrijheid van gemeenten om lokaal aanvullende eisen te stellen belangrijker dan landelijk uniforme regels.

De BNA heeft bij de totstandkoming van de Omgevingswet succesvol gelobbyd voor behoud van uniform landelijke bruikbaarheidsregels in het Bbl, de opvolger van het Bouwbesluit 2012. Hierdoor worden architectenbureaus niet met bruikbaarheidsregels geconfronteerd die per gemeente verschillen. Bovendien worden kwetsbare bewonersgroepen beschermd tegen opdrachtgevers/bouwers die alleen woningen willen maken die net voldoen aan het wettelijke minimum.

De BNA heeft succesvol gelobbyd voor een latere inwerkingtreding van de Milieuprestatieberekening als deel van het Bouwbesluit. Zowel de benodigde rekensoftware als de centrale productdatabase met alle relevante milieudata zouden namelijk pas kort voor de oorspronkelijke invoeringsdatum klaar zijn. Architecten zouden hierdoor te weinig tijd krijgen om kennis te nemen van de rekensoftware, waardoor ze ook geen goede milieuprestatieberekeningen konden maken. Inmiddels is de Gids Milieuprestatieberekening ontwikkeld, die architecten helpt bij veelvoorkomende praktische vragen.

Dialoog met: Ministerie van Binnenlandse Zaken, NEN, BIM-loket, opdrachtgevers