Een groep internationaal opererende architectenbureaus uit het Verenigd Koninkrijk heeft een open brief gestuurd aan Andrew Anagnost ,de CEO van Autodesk. De Bureaus klagen over de achterblijvende prestaties van het softwarepakket Revit en roepen Autodesk op zowel om de kwaliteit van de software te verbeteren als iets te doen aan de exorbitante prijsstijging die bureaus per licentie moeten betalen. De BNA herkent deze klachten; de prijsstijging van Autodesk zet de marges van de architectenbureaus onder druk en staat niet in verhouding tot de productiviteitsstijging bij gebruik van de software. Nederlandse architectenbureaus kunnen als mede-ondertekenaars aanhaken bij dit initiatief.
Autodesk internationaal onder vuur wegens slechte prijs-kwaliteitsverhouding
De BNA heeft de afgelopen jaren met enige regelmaat klachten van leden ontvangen over vooral de prijsstructuur van de softwarelicenties van Revit. Naar aanleiding van deze signalen heeft de BNA op velerlei vlakken onderzocht wat tegen de agressieve marketingstrategie van Autodesk kan worden gedaan. De BNA heeft onder andere meerdere keren geprobeerd om tot prijsafspraken met Autodesk te komen, telkens zonder succes omdat voor Autodesk de Nederlandse markt te klein van omvang is.
Daarnaast speelt het fenomeen 'vendor lock in' een belangrijke rol. Het feit dat veel architectenbureaus huiverig zijn om over te stappen naar een andere BIM-softwareleverancier versterkt de onderhandelingspositie van Autodesk en andere softwareleveranciers. Samen met de Europese koepel van architectenorganisaties ACE onderzoeken we ook nog of het haalbaar is een procedure bij de Europese Commissie wegens machtsmisbruik aanhangig te maken. Deze procedures zijn echter tijdrovend en moeten goed worden onderbouwd. De slagingskans is moeilijk te voorspellen.
Autodesk heeft naar aanleiding van de open brief een officiële verklaring naar buiten gebracht die ingaat op de belangrijkste issues: (a) gebrek aan ontwikkelingsinspanningen in Revit voor architectuur, (b) gebrek aan stabiele prijzen en licentietrajecten, (c) een culturele heroriëntatie binnen Autodesk om meer focus op de wensen van de klant te krijgen.
Wat betreft het issue over licenties, benadrukt Autodesk in hun antwoord hoe hun software-abonnement een hele "nieuwe groep klanten toegang geeft tot hun software, zonder grote investeringen vooraf". Maar Autodesk benoemt nooit het grotere probleem van de versneld stijgende kosten, noch het nieuwe licentiemodel op naam van de gebruiker. Terwijl dat zowel voor de ondertekenaars van de brief als voor veel Revit-gebruikers in Nederland, toch de kern van hun grieven is.
Ondanks dit niet erg bemoedigende eerste signaal van Autodesk op de open brief kun je als architectenbureau aanhaken bij dit initiatief door een email te sturen naar de initiatiefnemers. Hoe meer architectenbureaus de brief ondertekenen hoe duidelijker het signaal richting Autodesk is.