Bureaumanagement online sessie 2: Inzicht en overzicht op afstand

In deze tweede online sessie voor bureaumanagement ging het over het werken op afstand; hoe ga je om met je medewerkers, wat is de invloed op productiviteit en hoe lopen de onderlinge contacten waren vragen die aan bod kwamen.

Bureaus hebben verschillende manieren om met de situatie om te gaan, maar bij allemaal heeft het welzijn van collega’s erg hoge prioriteit. Er is extra aandacht voor mensen die een lastiger werkomgeving hebben door hun thuissituatie; meer begeleiding nodig voor jonge(re) collega’s die met minder ervaring ineens zelfstandig moeten werken en er wordt goed gekeken naar de type mens: wat betekent deze situatie voor bepaalde karakters?

Een groot deel van het menselijk, sociale is weggevallen. Inhoud (werk) wordt daarom makkelijker heel belangrijk gemaakt. Bureaus zijn zich bewust van het risico dat thuis juist te veel wordt gewerkt en houden goed de vinger aan de pols. Het bespreken van wat er bij collega’s leeft via dagelijkse/ wekelijkse momenten wordt door vrijwel iedereen ingezet, al blijft ook daarin het persoonlijke contact lastig.

Tot slot denken bureaus al na over de situatie straks; bij het geleidelijk weer kantoor in gebruik nemen wordt gekeken naar wie eerst en waarom. Maar ook naar hoe collega’s daar op dit moment eigenlijk in staan; wil iedereen wel zo snel mogelijk naar kantoor of is er terughoudendheid? En de lessen die nu al geleerd zijn in het werken op afstand worden doordacht; wat is goed om te behouden en wat betekent dat voor de inrichting op kantoor of voor de faciliteiten die je medewerkers thuis biedt?