Hoef je voor een ’gebouw als kunstwerk’ geen aanbesteding te doen?

Eerlijke selectie hoort bij goed (publiek) opdrachtgeverschap. De architectenselectie voor de uitbreidingsstudie van het Kröller-Müller Museum doet in de vak- en landelijke media het nodige stof opwaaien. Net als eerder bij de renovatie van het Binnenhof krijgt BNA vragen over de positie ten aanzien van de architectenselectie. De BNA heeft ten aanzien van de selectie voor het Kröller-Müller Museum al in 2018 een klacht ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts en is destijds in het gelijk gesteld.

Goed opdrachtgeverschap

BNA-directeur Fred Schoorl: “BNA gaat in de regel niet publiekelijk in op individuele selecties. Dit omdat er vaak te veel specifieke aspecten spelen, die alleen bij de opdrachtgevers en betrokken bureaus bekend zijn. Maar in de casus Kröller-Müller meent een gebruiker van een Rijksgebouw zich aan goede aanbestedingsregels te kunnen onttrekken. Hierover heeft de BNA destijds aan de bel betrokken. Het Rijk zal dit moeten oplossen, als voorbeeldig opdrachtgever in een open en transparante markt. En zoals we weten gaat goed, inspirerend opdrachtgeverschap over durf, ambitie en vernieuwing. We roepen opdrachtgevers, publiek en privaat, daarom op de door de BNA opgestelde richtlijnen voor evenwichtige en gezonde architectenselecties te volgen. De Tweede Kamer heeft onze visie daarop reeds gesteund.”

Faire architectenselecties

Het aanbestedingsklimaat voor architectenwerk vraagt blijvende aandacht en zorg van de BNA en andere betrokken partijen. Belangrijkste probleem is dat opdrachtgevers aanbestedingen vaak primair vanuit risicobeheersing benaderen. En dat selectiecommissies niet altijd over voldoende expertise beschikken om de meest passende architect te selecteren. De BNA dringt er bij opdrachtgevers op aan bij selecties architecten gelijke kansen te bieden middels een faire competitie. Zo kom je tot een optimaal eindresultaat voor de opdrachtgever en gebruikers. De BNA zet zich actief in om de aanbestedingspraktijk te verbeteren door samen te werken en de dialoog aan te gaan met architecten, opdrachtgevers, wet- en beleidsmakers en partners in de bouwkolom en creatieve industrie.

Juridische helpdesk voor BNA-leden

Voor klachten bij aanbesteden is er een handreiking klachtafhandeling.. De BNA spreekt opdrachtgevers aan als leden worden geconfronteerd met onredelijke eisen op onduidelijke procedures en kan klachten indienen bij de Commissie van Aanbestedingsexperts. Op beide fronten wordt vaak met succes geopereerd en passen opdrachtgevers zaken aan. Leden kunnen een juridische vraag over aanbesteden en selecties indienen en krijgen een gratis consult van een half uur van een gespecialiseerde advocaat. Het consult is maximaal een half uur, dus de vraag moet dusdanig aangeleverd worden dat een advocaat dat daarbinnen kan afhandelen. De BNA heeft nu afspraken met vijf advocatenkantoren.