Vorige week donderdag 2 april 2020 vond de eerste digitale sessie van het BNA bureaumanagement netwerk plaats. Mark Halbmeijer van APTO architects deelde aan de hand van drie thema’s (bedrijf, team en toekomst) het APTO ‘Corona-survivalplan’. De verschillende onderdelen van dit plan zorgden voor veel uitwisseling van ervaringen en ideeën bij de deelnemers.
Eerste online sessie met BNA bureaumanagement netwerk
Bij het thema ‘bedrijf’ ging het veel over wat de huidige situatie betekent voor de financiën van het bureau; hoe ga je om met je liquiditeit, maak je gebruik van de noodmaatregelen en waar kun je nog op acquireren? Bij het onderwerp ‘team’ lag de focus vooral op aandacht voor de medewerkers; gaat het goed met ze, wat kunnen ze op dit moment nog wel en wat ook niet en de vraag of extra zorg aanbieden iets is dat je als bureau op je neemt. Bij het onderdeel ‘toekomst’ was duidelijk dat de meeste bureaus het grote effect pas in het najaar zien plaatsvinden. Wanneer, hoe precies en ook wat dat voor het vak betekent was nog lastig om te zeggen, maar een verandering wordt wel verwacht.
Bekijk de gehele sessie, alleen toegankelijk voor BNA Leden
Uit deze sessie delen we een aantal zinvolle tip:
1.
Benut deze periode om de voordelen die het werken op afstand met zich meebrengt voor je bureau te bestendigen. Zijn bijvoorbeeld de reisuren in projecten wel echt zo nodig? Of maakt het efficiënte online overleggen eigenlijk tijd vrij die in kwaliteit geïnvesteerd kan worden?
2.
Bedenk voor jezelf aan welke onderwerpen er na de Corona-periode behoefte gaat zijn. Gaat de markt terug naar hoe het daarvoor was met veel vraag naar woningen? Of gaan zaken als klimaat, duurzaamheid of sociale cohesie een grotere rol spelen in de ruimtelijke vormgeving? Is samenwerking met andere disciplines een must? Nu is de tijd om je op deze onderwerpen voor te bereiden én daar alvast je acquisitie op te richten.
3.
Kijk op dit moment goed naar de persoonlijke omstandigheden van je medewerkers. Thuissituaties zijn echt anders dan op kantoor, dus de workload kan niet op dezelfde manier over mensen worden gespreid. Wel of geen kinderen, mantelzorg, voldoende werkruimte thuis, al deze elementen spelen een rol. Het werk verdelen al naar gelang de mogelijkheden, maakt dat iedereen lang(er) mee kan; zowel in het werk als privé.
Het BNA Bureaumanagement netwerk komt normaliter 4 keer per jaar samen per regio. Bureaumanagers en directeur-eigenaren van (middel-)grote BNA architectenbureaus komen bijeen voor kennisdeling en het aan elkaar laten zien van best-practices.
Voor meer informatie over het BNA Bureaumanagement netwerk zie BNA Netwerken