Interview met Carolien Gehrels - Keynote MakeHappen! Inspiration Night
'Het is goed om te weten hoe je dingen voor elkaar krijgt in het buitenland'
“Nederlandse architecten doen het goed internationaal. Zij hebben een track record en een geloofwaardig verhaal als het gaat om water, klimaat en infrastructuur.” Dat zijn precies de global challenges waar de Big Urban Clients wereldwijd mee zitten. “Steden zoeken de Nederlandse expertise. En we krijgen het ook voor elkaar.“
Dat zegt Carolien Gehrels, oud-wethouder Amsterdam en Director Big Urban Clients bij Arcadis. Zij is een van de keynote sprekers op de MakeHappen! Inspiration Night op 7 februari 2019 in Pakhuis De Zwijger. De Nederlandse expertise is uniek en sluit aan bij de urgenties die zij in haar rol hoort in gesprekken met onder andere de 100 Resilient Cities, allen grote economieën die zich net als Nederland kenmerken door havens en rivierdelta’s.
Wij spreken Carolien op de 24e verdieping van het Arcadis-kantoor op de Zuidas. Naast haar functie bij Arcadis is Carolien onder meer ook betrokken bij de Bouwagenda, behartigt zij de belangen van architectuur, en is zij lid van de Dutch Creative Council.
“Het is goed om te weten hoe je dingen voor elkaar krijgt in het buitenland. Hoe kom je met je expertise in de krant? En hoe werkt zo’n complexe besluitvorming bij een buitenlandse overheid als opdrachtgever? Voor mij bij Arcadis is dat het dagelijkse werk.”
Gehrels pleit voor het investeren in lokale kennis, maar ook in het leren begrijpen van de grote institutionele partijen die zich buigen over de relevante vraagstukken van vandaag. “Het geheim zit hem in de combinatie van ‘global expertise and local leadership’. Wij hebben sterke lokale partners in alle grote steden, en werken geregeld samen met andere Nederlandse architecten”
Nederland wordt volgens Carolien juist gezien als een voorbeeld – dus het blijven realiseren van spraakmakende projecten in eigen land is een belangrijke opgave om globaal als leider gezien te worden. Een heldere opdracht aan de politiek. “Klimaatverandering, duurzaamheid of mobiliteit in de vorm van metrolijnen of vliegvelden: de Nederlanders hebben een geloofwaardig verhaal en unieke expertise. Een sterk export product!”