De Woningbouwalliantie, waarbinnen ook de BNA actief is, verwacht dat geluidsoverlast van vliegtuigen net als eerder de stikstofuitstoot van onder meer de agrarische sector de woningbouw in grote delen van het land gaat stilleggen. Via een brandbrief aan minister Ollongren roepen we het Rijk op om de geluidproblematiek met grote voortvarendheid bij de bron aan te pakken en nieuwe wetgeving aan te passen, teneinde de noodzakelijke bouw van 90.000 woningen per jaar tot 2030 mogelijk te maken.
Nieuwe geluidsregels dreigen woningbouw stil te leggen
Een maand geleden riep de Woningbouwalliantie de Tweede Kamer en het Kabinet op om miljarden euro’s vrij te maken om in de bouw van betaalbare en duurzame huizen te investeren. Hiermee kan de naderende economische crisis deels bezworen worden en kan een inhaalslag worden gemaakt om het immense woningtekort terug te dringen.
Kwaliteit van leven en wonen in gevaar
Na eerder al stikstof lijkt nu de recent gepubliceerde Aanvullingsregeling geluid een bom onder dit streven te leggen. Zeer recent is de Ontwerp-Aanvullingsregeling geluid Omgevingswet voor inspraak vrijgegeven. Die regeling bepaalt dat vanaf 2022 geluidsbelasting op een andere manier moet worden berekend en van een nieuwe classificatie moet worden voorzien. Dat betekent dat in grote gebieden rond luchthavens, en dat geldt vooral voor Schiphol, waar op dit moment al honderdduizenden woningen staan de classificatie “slecht leefklimaat” of zelfs “zeer slecht leefklimaat” krijgen.
Integrale aanpak nodig ten bate van bewoners en woningzoekenden
Voor veel bewoners en bestuurders komt die classificatie niet als een verrassing, dat is namelijk ook hun eigen ervaring en reden waarom zij sinds jaar en dag zich inspannen om die geluidsbelasting van het vliegverkeer naar beneden te krijgen. Het effect van de nieuwe wetgeving is echter niet dat de geluidsbelasting door het vliegverkeer wordt aangepakt, maar dat er geen nieuwe woningen gebouwd mogen worden. Het gaat om honderdduizenden nieuwe woningen in de komende jaren. Dat is de reden waarom de Woningbouwalliantie het kabinet maant om actie te ondernemen.
Hoogste tijd voor goede ruimtelijke ordening
De Woningbouwalliantie is verbaasd dat de regering de Aanvullingsregeling voor inspraak heeft vrijgegeven, waardoor onzeker wordt of de beoogde woningbouw nog kan doorgaan. Investeerders zullen daardoor kopschuw worden en investeringsbeslissingen om gronden aan te kopen en nieuwe plannen op te stellen temporiseren en misschien zelfs daar helemaal mee stoppen. Goede ruimtelijke ordening is nu meer dan ooit noodzaak om op grote schaal nieuwe wijken te kunnen bouwen die energieneutraal en klimaatadaptief zijn, die voorzien zijn van openbaar vervoer en goede fietsontsluiting en die voorzien zijn veel groen en natuur, zodat de bewoners op aangename wijze dicht bij huis kunnen verblijven. Daarnaast moet minstens 50% van alle nieuwe woningen voor de lage en middeninkomens beschikbaar komen. Voor dit alles dient de juiste wet- en regelgeving in het leven te worden geroepen, liever vandaag dan morgen.
De crisis uit investeren en bouwen
Volgens de Woningbouwalliantie is nu anticyclisch investeren in de woningbouw de ideale manier om de negatieve gevolgen van de coronacrisis voor de economie zoveel mogelijk tegen te gaan, omdat de behoefte aan betaalbare woningen heel groot is en omdat extra investeringen in de woningbouw grotendeels binnen Nederland blijven. Dat is goed voor de werkgelegenheid en de extra investeringen verdienen zich grotendeels weer terug doordat het Rijk minder geld aan uitkeringen kwijt zal zijn en extra inkomsten zal hebben uit de verkoop van bouwgrond en uit belastingen.