Oproep aan Amsterdam: stel aanscherping BENG-eisen uit

Gemeente Amsterdam heeft de landelijke BENG-normen die per 1 januari 2021 gelden substantieel aangescherpt. De gemeente vindt de landelijke BENG-normen te slap in vergelijking met de huidige geldende epc van 0,2. De BNA vindt de aanscherping onverstandig en de timing ervan erg ongelukkig en roept de gemeente op deze aanscherping met minimaal een jaar uit te stellen.

De lokale Amsterdamse eisen zijn tussen de 10 tot 50% strenger dan de landelijke BENG-eisen. Dit verschil is in de ogen van de BNA te groot. Ook de timing is zorgwekkend. De vernieuwde rekennorm (NTA 8800) met bijbehorende software is namelijk pas afgelopen zomer gereed gekomen. Hierdoor is er nog geen duidelijk beeld wat de gevolgen zijn voor de (financiële) haalbaarheid van de energieprestatie van woningen op binnenstedelijke locaties. Daar komt bovenop dat ook de eisen om oververhitting van woningen strenger zijn geworden. Al deze veranderingen zijn ieder op zich weliswaar goed voor de duurzaamheid van de woningen en het wooncomfort van de toekomstige bewoners en de BNA ondersteunt deze ook. De BNA is wel ernstig bezorgd over het cumulatieve effect van al deze wijzigingen op de bouwkosten van woningen, zeker in de Amsterdamse context.

Eerst aan de slag met landelijke BENG-normen
De gevolgen van deze wijzigingen in de praktijk zijn op voorhand lastig in te schatten. Modelleringen van de gevolgen van de introductie van BENG en de NTA 8800 met behulp van standaard voorbeeldwoningen kunnen een vertekend beeld geven. BNA-directeur Fred Schoorl: “Het zou daarom verstandiger zijn om de gevolgen van de nieuwe rekennorm in combinatie met de introductie van de landelijke BENG-eisen in Amsterdam eerst goed te monitoren. Op basis van de uitkomsten in de praktijk kan de Amsterdamse gemeenteraad alsnog kiezen voor een aanscherping van de energieprestatie-eisen als de duurzaamheidsdoelstellingen niet zouden worden gehaald.”

Niet realistisch

Met de invoering van de Omgevingswet krijgen gemeenten de bevoegdheid om op het gebied van duurzaamheid en energie strengere maatregelen in hun lokale bouwverordening op te nemen. Dit is de BNA altijd al een doorn in het oog geweest maar de politieke wil voor lokaal maatwerk was sterker dan de roep van de BNA en vele andere partijen in de bouw om bouwregelgeving landelijk uniform te houden. Het terugdraaien van deze lokale bevoegdheid voordat de Omgevingswet in werking is getreden is niet realistisch. Het vraagt juist om uiterste zorgvuldigheid van gemeenten als zij willen afwijken van landelijke bouwregelgeving waarover soms met veel moeite consensus is bereikt.