Wijziging aanlevering gegevens Pensioenfonds

Het Pensioenfonds voor de Architectenbureaus heeft de uitvoering van de pensioenregeling per 1 januari 2018 uitbesteed aan pensioenuitvoerder APG. Hierdoor is het aanleverproces veranderd. Graag informeert het Pensioenfonds nogmaals over de wijzigingen.

Van voorschotnota naar tijdvaksystematiek
Vanaf dit jaar leveren bureaus voor hun medewerkers maandelijks de gegevens aan, uiterlijk op de 14e dag van de volgende maand. De maandelijkse eindafrekening baseert het Pensioenfonds op de door uw bureau aangeleverde gegevens. Voorheen ontving u van Syntrus Achmea jaarlijks een voorschotnota. Na afloop van het jaar werd een eindafrekening opgemaakt.

Pensioenaangifte over 2018 uitsluitend via de Selfservice Werkgevers Portaal
Voor de juiste verwerking van uw factuur levert u elke maand alle gegevens aan. Via deze portaal beheert u uw organisatiegegevens en heeft u altijd inzicht in de status van uw levering.

Er zijn drie mogelijkheden om uw pensioenaangifte door te voeren

  1. U of uw gegevensleverancier gebruikt een loonpakket waarmee uw pensioenaangifte rechtstreeks wordt doorgevoerd in de portaal.
  2. U of uw gegevensleverancier gebruikt een loonpakket waarmee de pensioenaangifte wordt gemaakt; vervolgens gebruikt u de uploadfunctie om de aangifte door te voeren in de portaal.
  3. U legt uw pensioenaangifte handmatig vast in de portaal.

Zowel in het portaal als op de website van het Pensioenfonds voor de Architectenbureaus vindt u alle handleidingen voor de Selfservice Werkgevers Portaal . Zonder gebruik te maken van de portaal is pensioenaangifte over 2018 niet mogelijk.

Rappel bij geen levering
Levert u voor de 14e dag van de volgende maand geen gegevens aan? Dan stuurt het Pensioenfonds na 7 dagen een rappel. Dit is een geautomatiseerde e-mail. Indien nodig ontvangt u 14 dagen later een tweede rappel.

Wat gebeurt er als u niet aanlevert?
Heeft u 21 dagen na de verzenddatum van de tweede rappel nog niet aangeleverd? Dan leggen het Pensioenfonds de gegevens op. Het fonds doet dit op basis van de door Syntrus Achmea overgedragen gegevens. Het is wel de bedoeling dat u alsnog aanlevert.

Premiefactuur
Na acceptatie en verwerking van uw gegevens ontvangt u per e-mail de premiefactuur. U kunt de premiefacturen via automatische incasso of via overschrijving betalen. De premiefactuur wordt verstuurd naar het e-mailadres dat het Pensioenfonds voor de Architectenbureaus staat geregistreerd bij de financiële administratie in het portaal. Controleer daarom goed wie geregistreerd staat als uw contactpersoon voor de financiële administratie.

Beheren financieel overzicht en rekeningnummers
De status van uw facturen en het beheren van uw rekeningnummers doet u in het Finance Portal. Daar kunt u ook uw excassorekeningnummer opgeven, zodat wij eventuele restituties of creditnota’s aan u kunnen uitbetalen.