Word veerkrachtiger door internationaal te werken

”Wat de coronacrisis op lange termijn betekent zal nog blijken. Maar internationaal werken kan je bureau sterker en veerkrachtiger maken”, zegt expert ondernemerschap Jasper Kraaijeveld van de BNA over het recente BNA verdiepingsonderzoek over werken in het buitenland. Dit laat een duidelijke focus zien bij de BNA leden: bijna twee deerde van alle internationaal opererende architectenbureaus doen zaken in de EU en dicht bij huis. Duitsland, België en Frankrijk vormen de top drie doellanden. Doe je voordeel met de uitkomsten van dit onderzoek voor je eigen internationale ambities.

Waar moet je werken?
De meest aantrekkelijke markten voor Nederlandse architecten liggen in Europa met Duitsland als koploper, gevolgd door België en Frankrijk en andere EU landen. Buiten de EU is Rusland interessant. Bureaus kijken ook naar Azië – met name China, Korea en Singapore. Enige belangstelling is er ook voor de VS, Afrika en het Midden-Oosten. Zuid-Amerika, Australië en Oceanië worden geheel niet genoemd – allicht een gevolg van de grote afstand.

Welke opdrachten zijn interessant?
Qua type opdracht worden leisure, zoals hotels, resorts en vakantiehuizen het meest veelbelovend geacht, al zal de coronacrisis hier op korte en middellange termijn zeker invloed op hebben. Dit wordt gevolgd door brede belangstelling voor woningbouw en daarnaast gezondheidszorg en scholen.

Dutch Approach
Interessant is dat niet alleen de locatie en het type opdracht, maar ook de werkwijze en aanpak werd benoemd als relevant, zoals 'Dutch Approach', circulair, natuur-inclusief en klimaat bewust.

Met welke services kan BNA International je helpen?
Wat betreft het versterken van het internationaal ondernemerschap door BNA International maken de leden het meeste gebruik van de landeninformatie, de internationale helpdesk en de kennisdeling met collega's, maar ook de online kennisbank over bijvoorbeeld internationaal verzekeren. Zie onderstaand de relevante links.

Belangrijke leerpunten
Uit de internationale praktijk blijkt dat leden behoefte hebben aan beter contact met internationale opdrachtgevers, maar ook praktische ondersteuning die verder gaat dan de helpdesk. Daarnaast is er meer kennis nodig over acquisitie en business development en wenst men meer gemak bij het werken in de EU.

"Wat de coronacrisis op termijn voor internationaal werkende bureaus en het type opdrachten gaat betekenen weten we nu nog niet. Wat we uit de vorige crisis wél weten is dat internationaal werken je bureau sterker, veerkrachtiger en leuker kan maken. De internationaal werkende bureaus zijn destijds relatief goed door de vorige crisis gekomen. BNA International kan je hierbij ondersteunen en je ondernemerschap versterken."

– Jasper Kraaijeveld, Beleidsmedewerker markt & ondernemerschap BNA