In ons nieuwe Beleidsplan (2020-2022), ontwikkeld in samenspel met Bestuur, Ledenraad, netwerkpartners en strategische relaties hebben we 5 kernthema’s bepaald.
1. Architectuur is betekenisvol voor mensen
2. Architectenbureaus ontwerpen circulair
3. Architectenbureaus benutten technologische ontwikkelingen
4. De BNA versterkt bureaus
5. De BNA verbindt en verenigt
Op basis hiervan gaan we de komende tijd programma’s, onderzoek, cursussen, bijeenkomsten en kennis ontwikkelen. In het verlengde hiervan hebben we beleidsdoelstellingen geformuleerd die moeten leiden tot de volgende succesfactoren in 2022:
1. Wij zijn een afspiegeling van de branche van ruimtelijk ontwerpers
2. Leden vinden dat de BNA hen succesvoller maakt in het ondernemerschap
3. De waarde van ruimtelijk ontwerp wordt (h)erkend
Het gaat nog steeds goed met de architectenbranche en ruimtelijk ontwerpbureaus, ondanks de rem op de bouw die wordt veroorzaakt door onder meer de stikstofproblematiek. Maar juist omdat we ons nu bevinden in de Transition Twenties is vooruitdenken vereist en moeten we ons voorbereiden om de kansen te verzilveren.
Waar de afgelopen jaren vooral ‘verdienmodellen’, duurzaamheid en techniek de discussie in de architectuur en bouw domineerden, zien we nu - naast de zorg over klimaat en maatschappelijke tweedeling - een toenemende behoefte aan betekenisgeving. Er is behoefte aan een bredere waardengedreven oriëntatie voor individuen en groepen, of het nu gebruikers, opdrachtgevers of werkenden in de branche betreft. We zijn toe aan meer ‘zin’, meer betekenis. Juist nu.
Impact
De focus op een economische overlevingskoers is omgeslagen naar vragen over de bijdrage van ons aan het meer altruïstische overleven van de aarde, onze samenlevingen en daarmee onze steden, dorpen en landschappen en in het bijzonder aan het welzijn en geluk van mensen. Wat kan de architectuur vanuit een sterke, professionele branche daaraan bijdragen? En daarmee komt de spreekwoordelijke zin in het vak beoefenen, meer in het licht van de centrale vraag wat de maatschappelijke impact is van ruimtelijk ontwerp, alias #GebouwdGeluk. Een van de plannen is om een impactonderzoek uit te zetten onder opdrachtgevers over wat zij als meerwaarde zien van de architectuur – gebouwen – die ze hebben besteld.
Kernthema
De kern van ons beleidsplan wordt daarmee het centraal stellen van de mensen waar we voor èn mee ontwerpen, hun geluk, plezier en gezondheid in een steeds complexer en spannender wereld. Het voorop stellen van deze menselijke factor wordt gezien als een opgave en ook als een kans voor de architectenbranche. Voor de mensen voor wie we bouwen èn voor mensen die in de branche werkzaam zijn. De trits betekenis geven, circulair doen en tegelijkertijd technologie actief benutten staat daarmee centraal in de komende jaren.
BNA-directeur Fred Schoorl: “We zijn met onze leden super gemotiveerd om na de focus op ondernemerschap en duurzame en technologische ontwikkeling, nu juist het vizier te richten op de menselijke factor en betekenisgeving. Zowel in als buiten de architectuur moeten we keihard werken aan ‘architectuur voor mensen’. De trots op en meerwaarde van het vak kan veel breder erkend en beleefd worden. We hebben wat te doen, samen met anderen, maar ook binnen de bureaus.”