Blog Hans de Boer: Snelweg x stad

Start: 22 september 2017 tot 22 september 2017

Kennisdelen voor velen = Snelweg x Stad 

Het is hard gegaan met de BNA-uitgave ‘Snelweg x Stad – De toekomst van de stedelijke ringweg’. Binnen vier maanden heeft de volledige oplage van 1300 exemplaren een weg gevonden naar geïnteresseerden. Was dit nu zo’n hebbedingetje of prikkelde het de nieuwgierigheid?

De milieudruk op steden door het autoverkeer met bijbehorende herrie en uitstoot is dagelijkse kost voor bewoners. Steeds meer gemeentes proberen dit enigszins in te dammen door milieuzones in te stellen, hoge parkeertarieven te hanteren en door auto’s zo dicht mogelijk bij de snelweg af te vangen door Park + Rides. Op Europees niveau wordt er al jaren aangestuurd om emissienormen naar beneden te krijgen waaraan autofabrikanten moeten voldoen. Dit leek geleidelijk aan te lukken ware het niet dat een hogere kostprijs, vanwege het extra inbouwen van technologie, en minder motorvermogen nu net niet de sterkste verkoopargumenten voor een auto zijn. Hoe dan toch aan de normen te voldoen?

Met de ontwerpstudie ‘Snelweg x Stad’ is een poging gewaagd om door de tijd heen te stappen en te doen alsof het huidige autopark was ingeruild voor elektrische en zelfrijdende exemplaren. Wat voor ruimtelijke consequenties zou dat kunnen hebben in het gebruik van de weg? Hoeveel ruimte wordt er nu door de auto geclaimd ten koste van andere ruimtebehoeften? Met de opkomst van de auto zijn straten omgetoverd tot vierbaanswegen. Is er een weg terug of voorwaarts zonder te belanden in een science fiction-aflevering met vliegende auto’s?

Hoe dan ook, de doorkijk naar een mogelijke toekomst van een vijftal locaties langs en nabij de ringwegen van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht heeft meer het verleden naar boven gebracht dan dat de toekomst naar voren is gehaald. De grijze asfaltbril waarmee we zelf dagelijks oplopen is door de deelnemende multidisciplinaire ontwerpteams verwisseld voor een groen-blauwe bril waardoor verloren gewaande kwaliteiten en latente behoeften naar de voorgrond kwamen. Dit zonder terug te vallen in nostalgie en romantiek van hoe mooi het vroeger wel niet was maar door nieuwe uitgangspunten voor deze locaties te formuleren, anticiperend op een verandering van condities die zich in de loop van tijd kunnen ontwikkelen. Dit niet alleen als gevolg van technologische ontwikkelingen maar ook door de keuze van mensen zelf om zich anders te willen verplaatsen dan alleen maar met de auto.

Nieuwsgierig geworden?

Hans de Boer, TU Delft, projectmanager Deltas, Infrastructures & Mobility Initiative (DIMI)

 

Gerelateerd aan dit onderwerp

Inloggen op BNA

(Sluiten)