PEP is een multidisciplinair en geïntegreerd programma dat gevolgd wordt vanuit de werkplek.
PEP is een multidisciplinair en geïntegreerd programma en is een combinatie van werken en leren. De basis van het PEP programma wordt gevormd door maandelijkse boeiende modules van een dag, ontwikkeld door ervaren en bevlogen vakcoördinatoren. De modules worden gegeven op wisselende locaties door het hele land en bestaan uit interessante lezingen, leerzame casussen, masterclasses, rondleidingen en workshops.
Elke deelnemer wordt twee jaar persoonlijk begeleid door een mentor die hij of zij kiest uit de eigen werkomgeving. Tijdens het PEP programma wordt samen met de mentor een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) opgesteld, waarin de ontwikkeldoelen staan beschreven en de activiteiten staan gepland. Via drie persoonlijke gesprekken en het maken van een logboek ontwikkelt de deelnemer zijn eigen visie en vaardigheden binnen het werkveld.
PEP biedt een inspirerende kruisbestuiving tussen vakgebieden en verbreedt de visie van enthousiaste, betrokken deelnemers op het vak en de eigen rol.
Gesprekken
Tijdens het gehele traject heb je drie verschillende gesprekken; startgesprek, bureaugesprek en eindgesprek.
Startgesprek
Aan het begin van de PEP-periode vindt het startgesprek plaats. Dit is een persoonlijk gesprek met de deelnemer, zijn/haar mentor en een vakcoördinator van PEP. Dit gesprek wordt digitaal gevoerd.
Bureaugesprek
Tijdens PEP vindt in het eerste jaar een digitaal bureaugesprek plaats met de deelnemer en de mentor. De vakcoördinator geeft tijdens het bureaugesprek een reflectie op de specifieke situatie van de deelnemer, waarbij vooral aan de orde is of de opgedane ervaring inderdaad als ‘voldoende’ mag worden gekwalificeerd. Aanwezigheid van de mentor is noodzakelijk.
Eindgesprek
Aan het eind van de beroepservaringperiode bij PEP, d.w.z. bij succesvolle afronding van alle vier de semesters, vindt er een eindgesprek plaats. In dit eindgesprek zal de deelnemer een presentatie houden om aan te tonen dat alle leerdoelen zijn behaald en ligt er een geprinte versie van het logboek op tafel.
Bij het eindgesprek zijn de deelnemer, de vakcoördinator en een gecommitteerde aanwezig. Bij een positieve beoordeling van zowel de vakcoördinator als de gecommitteerde krijgt de deelnemer bij de uitreiking een certificaat als bewijs van deelname aan het Professioneel Ervarings Programma. Het certificaat van PEP staat garant voor inschrijving bij Bureau Architectenregister.
Maandelijkse modules
Het curriculum bestaat uit modules die maandelijks gegeven worden. Wat is een module?
- Event met een thema
- Duurt een hele dag
- Altijd op een vrijdag
- Wisselende locaties door het hele land
- Interessante lezingen
- Casussen, masterclasses en workshops
- Rondleidingen
- Netwerkmoment om andere deelnemers te leren kennen en ervaringen uit te wisselen
De inhoud van het curriculum is actueel en inspirerend en omvat de meest uiteenlopende thema's die ruimtelijk ontwerpers tegenkomen in de start van hun carrière. Actualiteiten zoals duurzaamheid, digitalisering, restauratie en technische ontwikkelingen staan centraal. Het curriculum van PEP is multidisciplinair wanneer het kan en monodisciplinair wanneer de inhoud daar om vraagt.
Een aantal modules en casussen is echter speciaal ontwikkeld voor een specifieke discipline waarmee diepgang en bredere kennis van het onderwerp verkregen wordt. Er is aandacht voor discipline-specifieke onderwerpen en ontwikkelingen, en tegelijkertijd keuzevrijheid voor deelnemers op het grensvlak van de disciplines.
Architect Olivier Graeven, spreker en rondleider tijdens een PEP-module in Tilburg
‘Een dag als deze geeft iedereen de mogelijkheid om even stil te staan bij de steeds veranderende context van het beroep, de nieuwe uitdagingen, zoals maatschappelijk, milieu en nieuwe inzichten te verkrijgen zodat architecten kritisch kunnen blijven over een opdracht.’
In het eerste jaar gaat PEP in op de aspecten die een ruimtelijk ontwerper tegenkomt op het bureau en binnen het werk, zoals vakkennis, samenwerking, projectdefinitie, ontwerpproces, participatie, de rol van de ontwerper, omgevingswet, project- en procesmanagement, bouwkosten, prijs- en contractvorming, overdracht en kwaliteitsbewaking, levenscyclus, gebruik, onderhoud, beheer en bouwplaats.
In het tweede jaar komen verdiepende thema's als identiteit, organisatie, ondernemerschap, DNR, offerte, PR en acquisitie, politiek, beleid en regelgeving, selectie en aanbestedingsprocedures, bureaumanagement, ethiek en internationale ontwikkelingen aan bod.
Ontwikkeling
Gedurende twee jaar PEP legt de deelnemer persoonlijke ontwikkeling en ervaringen vast.
POP
In het Persoonlijke Ontwikkel Plan (POP) leggen de mentor en de deelnemer halfjaarlijks vast op welke wijze zij invulling geven aan de beroepservaringperiode op het werk. In het POP worden de verschillende fasen van het ontwerpproces en realisatie onderscheiden waarin twee jaar de tijd is om alle leerdoelen te behalen. De mentor en werkgever moeten de deelnemer de ruimte geven voor optimale ontwikkeling waarbij het POP de leidraad vormt.
Logboek
De deelnemer legt alle ervaringen gedurende de twee-jarige beroepservaringperiode vast in een persoonlijk logboek. Dit logboek geeft inzicht in het leertraject in de praktijk en de ervaringen bij PEP. Het logboek is een persoonlijk document dat geen vast format kent en wordt bij het eindgesprek gepresenteerd. Het gaat erom wat de deelnemer leert en ervaart. Het zit vol met foto’s, schetsen, beschrijvingen van projecten, beschrijvingen van modules, werkervaringen, visies en persoonlijke ervaringen.
Netwerken
Tijdens PEP leren alle deelnemers veel andere jonge ontwerpers kennen en bouwt iedereen een groot landelijk netwerk op. Er ontstaat een sterk collectief bewustzijn met een verbinding tussen 'studie en praktijk' en tussen 'deelnemers en bureaus'. PEP biedt een oriëntatie op het multidisciplinaire werkveld, aangevuld met actualiteiten en brede thema's die de beroepservaring verrijken.
Het netwerk ontstaat in de periode van twee jaar PEP met deelnemers, sprekers, bureaus, opdrachtgevers, overheden en diverse specialisten en partijen uit de wereld van architectuur, stedenbouw, landschapsarchitectuur en interieurarchitectuur. Na PEP vormt het alumninetwerk een mogelijkheid voor life-long-learning.